Ako jazdiť bezpečne v daždi?

Vonku husto prší, tvoria sa veľké kaluže a dážď neprestáva, no vy aj tak musíte ísť autom? Žiaden problém, pripravte sa na to. Aj v daždi sa dá jazdiť bezpečne.

  • Skontrolujte si pneumatiky

Pozrite sa na hĺbku dezénu a či sú dobre nahustené. Proti šmyku a aqaplaningu vám môže pomôcť aj dostatočná hĺbka dezénu.

  • Ak by ste sa ocitli v šmyku…

…neskáčte na brzdu, brzdu len udržujte v stálom tlaku a vytočte riadenie v smere šmyku.

  • Pred jazdou

Pred tým ako sa vydáte na cestu, nastavte si kúrenie, dážď môže spôsobiť, že do niekoľkých sekúnd sa okná začnú zahmlievať.

  • Brzdná dráha

V situácii ako je jazda v hustom daždi je dobré sa zbytočne nezabávať a sústrediť sa na cestu, prípadne spomaliť, pretože počas dažďa je brzdná dráha aj dvojnásobná.

  • Nepoužívajte tempomat

Počas dažďa nepoužívajte tempomat, znižuje ostražitosť a pri aqaplaningu zapríčiní zrýchlenie

  • Svetlá a stierače

Pred jazdou do dažďa skontrolujte či stierače stierajú, všetky svetlá svietia a vaše okná sú čisté zvonka aj zvnútra. A nezabudnite, pri predchádzaní dajte stierače na maximum.

  • Jazda cez veľké mláky

Prechod cez veľké mláky je riziko, neviete, čo tam je, môže tam byť aj veľká diera, ak nie je iná cesta a musíte cez mláku prejsť, po prechode usušte brzdy a to jemným klepnutím na brzdový pedál.

Je potrebný zábeh nového motora?

Motory dnešných áut sú moderné a technologicky na vysokej úrovni, preto je zábeh veľmi dôležitý. Menšie výrobné tolerancie a vývoj materiálov aj mazív dĺžku zábehu síce znížili, no nie je pravda, že dnes môžete auto od začiatku zaťažovať na maximum. Zábeh nového motora je naozaj potrebný.

Motory zabehnuté z výroby sú mýtus

Stretávame sa s názormi, že motory osobných vozidiel sú zabehnuté z výroby a môžu sa naplno zaťažovať hneď. Keď sa tak nestane, motor vraj zlenivie. S týmto názorom sa nestotožňujeme, nakoľko pri dnešných objemoch výroby áut nie je technicky možné, aby bol každý motor na konci výrobného pásu zabehávaný. Povinnú skúšobnú jazdu nemôžeme považovať za zábeh motora. Ak motor budete od začiatku zaťažovať na maximu,  môžete pri necitlivom zaobchádzaní dosiahnuť jeho preťaženie. A neskôr zistíte, že olej dolievate častejšie.

Zábeh sa netýka len motora

Zábeh sa týka aj prevodovky, diferenciálov, bŕzd… Každá súčiastka, ktorá prichádza do styku s iným povrchom, si musí „sadnúť“ a prispôsobiť svoju polohu opačnej strane. Počas trenia dochádza k jemnému obrusovaniu vzájomne sa pohybujúcich povrchov. Ak je v tejto fáze obrusovania vyvíjaný na súčiastku neprimeraný tlak, ľahko môže dôjsť k nesprávnemu „sadnutiu“ a vzniku nežiaducich netesností.

Benzín verzus nafta

Kľúčové pri výbere motorizácie je to, na čo bude auto využívané, či skôr na jazdu po meste alebo na dlhšie trasy. Pre jazdu v meste sa odporúča skôr benzínový motor, ktorý sa zahreje rýchlejšie. Pri častejších jazdách mimo mesta a na dlhšie trasy, je výhodnejší a úspornejší naftový motor. Naftové motory si vyžadujú pri zábehu viac pozornosti.

Ako správne zabehnúť nové auto?

  • jazdite svižne, ale motor nevytáčajte nad 3/4 jeho prevádzkových otáčok, ak to samozrejme nie je nevyhnutné
  • nechajte motoru dostatok priestoru a času na jeho zahriatie
  • priebežne kontrolujte hladinu oleja
  • dbajte na dochladzovanie preplňovaných motorov (keďže turbo motory pracujú vo vysokých teplotách, odporúčame pri zastavení po dlhšej jazde ponechať motor „bežať“ na voľnobeh cca 1-2 minúty)
  • častejšie meňte tempo jazdy
  • krátke jazdy obmedzte na minimum, je lepšie prejsť dlhšie trasy
  • otáčky motora nepodtáčajte
  • zohrievanie motora na voľnobehu nie je správne